Een korte geschiedenis van de vv Scharn in Maastricht-Heer.

Onze voetbalvereniging Scharn werd opgericht in 1951. Dit betekent dat we enkele seizoenen geleden ons 70-jarig bestaan hebben gevierd. Onze wortels liggen vooral in de wijken Scharn en Heer in Maastricht.

Met 2 seniorenelftallen werd vanaf 1952 deelgenomen aan de competitie. Er werd gestart in de tweede klasse van de zogenoemde “onderafdeling” in het district Limburg, qua spelpeil vergelijkbaar met de tegenwoordige vijfde klasse van de K.N.V.B.

Na vele jaren met wisselend succes gespeeld te hebben, stootte het eerste elftal in 1968 door naar de vierde klasse. Sinds 1983 acteerde vv Scharn in de derde klasse en, afgezien van enkele dipjes, waren zij daar een vrij constante waarde. In 2012 promoveerden wij naar de tweede klasse G. In 2022 zijn we helaas gedegradeerd naar de derde klasse A. We hopen echter weer  snel terug te kunnen keren naar de tweede klasse. Als alle spelers, leden en vrijwilligers hun steentje bijgedragen moet dat zeker lukken!

In 1962 werd de huidige jeugdafdeling opgericht. Die groeide als kool. Van één elftal toen, is deze tak nu uitgegroeid naar 40 teams en daardoor zijn we een van de grootste voetbalverenigingen in Limburg. We naderen de 1.000 leden.

De standaard-teams in de JO19,  JO17,  JO15 en JO13-categorieën spelen op landelijk niveau, doen daar een hoop ervaring op en zijn gewaardeerde en gevreesde tegenstanders. Dit is een pluim op de hoed van de staf van de vv Scharn: trainers, jeugdleiders enz. Tegelijkertijd is het ook een schouderklopje voor het bestuur dat deze ontwikkeling mogelijk maakte.

Ooit, we hebben het over 1970, was er een damesafdeling. Die speelde zelfs in de hoogste klasse, maar door gebrek aan leden ging deze afdeling in 1975 ter ziele. Sinds enkele jaren hebben we weer eigen meisjes/dames teams. Ook deze teams doen het uitstekend in de competitie. De meiden-afdeling is de snelst groeiende afdeling in onze vereniging.

In 1951 zijn we begonnen op één veld aan de Laan in den Drink waar daarna ook het voormalig zwembad van Heer gevestigd was. In 1967 werden we op een nieuw terrein gehuisvest aan de Akersteenweg. Onze actieve leden maakten van een weiland ernaast een tweede terrein, tevens trainingsveld dat later de bijnaam “de Berekoil” kreeg. Vervolgens bouwden de eigen leden kleedkamers en een kantine.
Vanwege het voortdurend toenemend aantal leden kregen we er in 1968 weer een veld bij, genaamd “het nieuwe terrein” aan de Oude Molenweg (thans veld 4). Ook hier bouwden onze leden opnieuw, in eigen beheer, kleedruimten naast.
In 1993 kreeg vv Scharn er voor de zoveelste keer een terrein bij (thans veld 3) en de steeds actieve “opbouwwerkers” staken dus ook voor de zoveelste keer de handen uit de mouwen en ditmaal werd er een jeugdhome annex kantine uit de grond gestampt.

Enkele jaren geleden besloot de gemeente Maastricht vv Scharn definitief van de problemen door het gebrek aan ruimte af te helpen. Er werd een prachtig nieuw complex aangelegd, fraai gelegen met 2 kunstgrasvelden naast de 2 reeds bestaande gewone grasvelden. Daarbij kwamen er nog een pupillenterrein en een oefenstrook. En bovendien, “last but not least”, een schitterend clubhuis met kantine, bestuurskamer en alles wat erbij hoort en maar liefst 10 kleedlokalen!
Je zou kunnen zeggen we kunnen weer vooruit! Hoewel…met bijna 1.000 leden is de ruimte alweer te krap geworden!

In meer dan 70 jaar tijd is onze vv Scharn van “een klein lokaal clubje” uitgegroeid tot een van de grootste clubs van heel Limburg die plaats biedt aan voetbalsters en voetballers van alle leeftijden zowel op prestatief als op recreatief niveau!

Dit alles is mogelijk gemaakt door de zeer vele vrijwilligsters en vrijwilligers die in al die jaren van tomeloze inzet een club hebben opgebouwd waar we met recht allemaal trots op kunnen zijn! Hopelijk kunnen we over een aantal jaren vele van de voetbalsters en voetballers ook terugvinden in onze Scharn-familie tussen de grote groep vrijwilligsters en vrijwilligers.
Zij kunnen dan meehelpen om onze vv Scharn op een nóg hoger niveau, zowel sportief als organisatorisch, te brengen!

@ MB | 1/11/2022